Under morgondagen 12/11-24 kommer hantverkare och byter spegeln i hissen i 3A mellan 10-12 tiden. Därav kan det bli lite stökigt att åka hiss vid den tiden.
Mvh
Styrelsen
Under morgondagen 12/11-24 kommer hantverkare och byter spegeln i hissen i 3A mellan 10-12 tiden. Därav kan det bli lite stökigt att åka hiss vid den tiden.
Mvh
Styrelsen
Hej alla grannar!
Under perioden från kl. 08:00 till kl. 21:00 på söndag 1/9 kommer man som medlem i föreningen att kunna slänga sina grovsopor genom att ställa dem på föreningens innergård. Företag Junkbusters kommer hämta upp grovsoporna på morgonen måndag 2/9.
Viktiga punkter att komma ihåg är:
§ Håll gången mellan gårdshuset och gatuhuset med god marginal helt fri från grovsopor. Kom ihåg att det såklart även är en utrymningsväg.
§ Håll gången ned till källaren med god marginal helt fri från grovsopor. Kom ihåg att det såklart även är en utrymningsväg.
§ Inget hushållsavfall eller andra sopor med matrester får ställas på innergården för avhämtning.
§ Inga sopor som kan slängas i återvinningen på Norr Mälarstrand får ställas på innergården för avhämtning (glas, tomburkar, kartong, papp, plast eller batterier). Rimlig mängd kartong, plast, glas osv. i
kombination med andra grovsopor är dock helt ok.
§ Ställ och stapla grovsoporna smart för att minska ytan de upptar.
§ Akta våra fina rabatter.§ Inget miljö- eller brandfarligt avfall får ställas på innergården för avhämtning som exempelvis gasflaskor, färgburkar, kemikalier, bilbatterier med mera.
§ Elektronikavfall får slängas men ska ställas tillsammans på ytan bredvid sandlådan.§ Färgburkar kan slängas genom direkt kontakt med Pentti Molander som är ansvarig för arbetslaget för punkt 5 nedan. Färgburkar ska vara helt torkade eller väl förslutna och i samtliga fall förpackade i täta plastpåsar.§ Om det kan bli regn på söndagen får vi ta ett snabbt beslut på söndagsmorgonen om det fortfarande är rätt dag att ha grovsopor på innergården. Håll utkik i mailen och på anslagstavlan i så fall.
Kl. 12:00 på söndag 1/9 samlas vi på innergården för en gemensam arbetsdag. Vi räknar med att arbeta till senast kl. 16:00. Styrelsen bjuder alla närvarande på enkel fika.
Arbetslistan är som följer:
1. Slänga grovsopor i gemensamma utrymmen Ansvariga: Magnus Blom Antal: ≥6 st
Uppgift: Styrelsen har inventerat vad som anses vara grovsopor i gemensamma utrymmen. Arbetslagets uppgift är att bära ut dessa grovsopor till innergården och samla alla innerdörrar i styrelserummet.
2. Städa och ordna i styrelserummet Ansvarig: Per Ewert Antal deltagare: ≥2 st Uppgift: Arbetslagets uppgift är att hjälpa till att bära ut grovsopor till
innergården, städa och ställa i ordning föreningens arkiv i styrelserummet.
3. Städa och ordna i hantverkarrummet Ansvarig: Anna Byström Antal deltagare: ≥2 st
Uppgift: Arbetslagets uppgift är att hjälpa till att bära ut grovsopor till innergården, städa och ställa i ordning hantverkarrummet.
4. Städa pigtrappor Ansvariga: Oscar von Konow och Anneli Lindahl Kenny Antal deltagare: ≥3 st
Uppgift: Arbetslagets uppgift är att sopa och svabba de tre pigtrapporna.
5. Slänga färgburkar på återvinningscentralen Ansvarig: Pentti Molander Antal deltagare: ≥1 st
Uppgift: Arbetslagets uppgift är att åka och slänga färgburkar från medlemmar och föreningens allmänna utrymmen på närmaste återvinningscentral.
Om man har svårt att slänga sina egna grovsopor p.g.a. fysiska begränsningar kan man kontakta Magnus Blom eller Pentti Molander.
Eventuellt kan arbetslaget för punkt 1 ovan hjälpa till med detta i rimlig omfattning under söndagen.
Ett antal medlemmar har meddelat att de inte kan vara med på arbetsdagen under söndag eftermiddag. Dessa medlemmar har möjlighet att vid intresse
hjälpa till med punkt 1 eller 4 ovan under helgens övriga tid. Kontakta gärna Magnus Blom eller Pentti Molander så hjälper de till att ordna detta.
Stort tack för ert engagemang. Vi i styrelsen ser fram emot att träca er på söndag 1/9!
Mvh Styrelsen
Hej alla kära grannar!
Vill bara passa på och säga att det här underbara vädret verkligen gör det till en glädje att bo i vår fina förening! Solen skiner, fåglarna kvittrar och det är perfekt att spendera tid ute i det gröna och på vår gård. Tänk gärna på plocka undan ev. sparkcyklar och samt andra föremål från gången så man inte snubblar på dem på väg ut i solen! Cyklar parkeras bäst nere i cykelförrådet.
Till de som undrat hur styrelsen kommer fungera kan vi berätta Styrelsen igår hade ett konstituerande möte, där det bestämdes att Pentti Molander blir SO, Oscar von Konow träder in som Kassör och Magnus Blom som Sekreterare.
I övrigt har vi fortfarande problem med blippsystemet där en tillfällig kod som vi tidigare skickat ut alltjämt fungerar.
Vi vill även passa på att önska vår nya grannar Familjen Eilenberg välkomna in i Föreningen.
Gällande motionsrummet skjuts denna investering på framtiden då renoveringen av källaren blivit ett mer fokuserat område och budgeten är begränsad.
Vi vill även passa på att flagga för ett nytt koncept där föreningen har en gemensam städdag. Syftet med städdagen är att:
Lördag 31/8 och söndag 1/9 kommer man som medlem ha möjlighet att ställa ut sina grovsopor i rimlig ordning på innergården för bortforsling av entreprenör 2/9, alternativt slängas direkt i en container ute på gatan. Medlemmar deltar såklart efter egen förmåga. Förslag på förbättringsarbeten till städdagen mottages tacksamt i enskilt mail till någon i styrelsen.
Så boka in städdagen i era kalendrar. Mer information kommer någon vecka innan.
Bästa hälsningar
Nya Styrelsen
Hej kära medlemmar,
Härmed kallas ni till årsstämma 2024 onsdagen den 22 maj kl 19:00 på vår innergård i enlighet med bifogad kallelse med dagordning.
Bifogar även årsredovisningen för 2023. Den ser lite annorlunda ut än tidigare eftersom det är Nabo som gjort den enligt den mall de använder.
Alla är varmt välkomna till gemensam förtäring på innergården efter mötet och det behövs ingen anmälan till detta.
Bästa hälsningar
Styrelsen
Brf Pärmen, 769603-3203 - Årsredovisning 2023 (2).pdf
Övrigt:
Nyhetsbrev BRF Pärmen
Solen skiner visserligen, men kylan biter fortfarande i kinderna. Vårblommorna börjar kämpar sig tappert upp ur jorden, och fåglarna kvittrar glatt i träden. Våren är här, fastän den inte riktigt vill visa sig än. Men snart kommer den i all sin prakt, med värme, grönska och allt vad det innebär.
Ha tålamod, våren kommer att komma! Njut av de små tecknen på vårens ankomst, och snart kan vi alla fira den ordentligt! Med det sagt så börjar det närma sig för årlig stämma i föreningen och då passar vi även på med att gå ut med lite allmän information.
Årsstämma 2024
Årsstämma är bokad till onsdagen den 22 maj kl 19:00 på innergården med efterföljande enklare förtäring och dryck. Alla medlemmar är välkomna utan föranmälan Separat kallelse kommer att skickas senast två veckor före stämman. Motion från medlemmar ska inkomma senast 30 april 2024 och mejlas till
OVK
Några lägenheter (2 st) kvarstår att undersöka. Rörmokare skall besöka dessa och se vad för åtgärder som behövs.
Hissar
Årlig besiktning av samtliga hissar är gjorda med godkänt resultat.
Brandvarnare
BRF Pärmen har ett antal brandvarnare för gratis utdelning till medlemmar som behöver sådana. Tag kontakt med Pentti om ni saknar brandvarnare.
Nyckelfri hemtjänst
Som flertalet har lagt märke till är det ett nytt lås installerat på ytterdörren, vilket är lås för hemtjänsten.
Källaren
Arbetet i källaren är nästan klart. Saknas mindre detaljer/jobb efter påpekande av brister vid besiktning. Dessa skall snarast åtgärdas av rörfirman.
Avgifter
Styrelsen har tagit beslut om höjda avgifter om 15% fr o m 1:a juli 2024. Anledningen till avgiftshöjningen är främst omfattande underhållsarbete i källaren samt höjda taxeavgifter som värme & vatten samt för att ta höjd för framtida investeringar i fastigheten. Noteras bör även att föreningen inte höjt några avgifter sedan 2011. För de medlemmar som har autogiro ser Nabo till att den höjda avgiften dras fr om 1 juli.
Ändrade ombyggnadsregler
För att förebygga framtida ventilationsproblem och vattenskador har styrelsen ändrat rutinerna vid renovering av badrum och kök enligt följande:
Lägenhetsinnehavaren ansvarar för att säkerställa att arbetet blir professionellt utfört vad gäller både ventilation (certifikat krävs) och våtrumsarbete (snickare och plattsättare ska ha "våtrumsbehörighet" och rörmokare ska ha branschlegitimation Säker Vatten).
Efter renovering ska en OVK besiktning genomföras på föreningens bekostnad. Lägenhetsinnehavaren ansvarar för och bekostar de åtgärder som denna besiktning resulterar i. Länk till hemsidan. www.ventexpert.se
Avfallshanteringen
Föreningen kommer att börja med sortering av matavfall i grön plastpåse efter sommaren och vi återkommer med ytterligare information och med startkit under augusti månad. Den som är intresserad kan också läsa om detta på www.svoa.se/rus samt svoa.se/gron-pase