Nyheter

BOKNING TVÄTTSTUGAN

Från och med onsdag 18 januari påbörjar vi bokning digitalt. Detta sker på följande sätt:

  • Logga in på informationstavlan i entren (detta gör du med din blipp, lägg den mot den nedre delen)
  • Välj den tvättstuga du vill boka tid på (Nya eller Gamla)
  • Tvättiderna är på 3 h.
  • Det är bara möjligt att boka en tid per tvättstuga åt gången. Det är däremot möjligt att boka en tid i Nya och en tid i Gamla parallellt.
  • Avbokning av tvättstuga sker även detta på informationstavlan. Välj översikt och boka av din tid där. Vi kommer inom kort även möjliggöra bokning online, men börjar med bokning på informationstavlan som första steg.

CYKELFÖRRÅDSRENSNING

Som vi tidigare meddelat har vi rensat upp i cykelförrådet och förvarar de cyklar, pulkor mm som ingen tagit ansvar för i ett separat förrådsrum. Vi har förvarat detta under längre tid nu och kommer till våren att rensa ut och lämna över till organisationer som hanterar dessa och lämnar vidare till ungdomsgårdar. Skulle du sakna något, vänligen kontakta styrelsen med information om vad som saknas så kan vi se om det finns med i det vi omhändertagit.

ÅRSMÖTE 2023

Årsmöte 2023 blir onsdagen den 31 maj på innergården kl 19. Det kommer ytterligare information om detta senare under våren. Eventuella motioner till styrelsen ska mejlas till senast 30 april.

BRANDSÄKERHETEN I HUSET

Under maj 2022 gjordes en brandskyddsbesiktning i huset och den färdigställdes under sept 2022. Vi har därefter bytt ut alla brandsläckare och även satt upp anvisningar om var de finns.

Det framgår också att förvaring av brännbart material,i gemensamma utrymmen såsom trapphus, pigtrappor och källarkorridorer kan hindra utrymning, räddningstjänstens angreppsmöjlighet samt vid antändning, riskera att slå ut utrymningsvägar. Utrymmena ska hålls fria från materiel. Materiel skall istället förvaras i förråd. Under senare tid har det varit bränder i Stockholms innerstad som aktualiserat behovet av detta. Alla medlemmar MÅSTE ta sitt ansvar för detta.

STYRELSENS UPPDRAG FRÅN STÄMMAN

Vid årsstämman 2022 fick styrelsen i uppdrag av stämman att se över om det är möjligt att låsa befintliga innerdörrar med blipp under förutsättning av det är möjligt av brandsäkerhetsskäl och utifrån övriga lagstadgade krav såsom tillgänglighetskrav.

Det är möjligt att låsa dörrarna av brandsäkerhetsskäl om man ser till att det finns ett låsvred som kan öppnas manuellt från insidan så att man kan ta sig ut genom dörren utan blipp. Det finns inte heller hinder ur tillgänglighetssynpunkt mot att ha de aktuella dörrarna låsta. Däremot krävs en omfattande anpassning av de två befintliga innerdörrarna (bl. a. fixering av pendeldörrarna och öppningsradar utåt) samt av dörren till gårdshuset för blippsystem. Under september 2022 inhämtade styrelsen en offert avseende detta arbete och offerten uppgick till minst 129 500 kr och högst 159 500 kr inkl. moms. Dessutom bedömer styrelsen att glaspartierna i innerdörrarna måste bytas ut att undvika att kross av glas för att komma åt låsvredet på insidan.

Därutöver tillkommer kostnad för att flytta de båda befintliga innerdörrarna så att alla medlemmar omfattas av extra skalskydd enligt likabehandlingsprincipen. Styrelsen har inte inhämtat någon offert avseende detta arbete men bedömer att det kostar minst ytterligare 100 000 kr och förmodligen mer än så.

Oavsett om innerdörrarna flyttas, innebär öppning av dessa med blipp, risk för att det blir så mycket störande ljud för angränsande lägenheter på vån 1 i uppgång A och B att det kan bedömas vara en olägenhet. Föreningens fastighet är byggd 1911 och det är mycket lyhört. Fastigheten är inte byggd för ljud från stängda innerdörrar. Kostnad för ljudisolering gentemot angränsande lägenheter kan därför uppkomma.

Säkerheten i fastigheten har nyligen förbättrats avsevärt genom införandet av blippsystemet vid månadsskiftet nov/dec 2022. Säkerheten har också förbättrats genom ett nytt lås till soprummet från gatan och det innebär att det inte längre är möjligt för sophämtarna att lämna den dörren olåst. Styrelsen anser att dessa åtgärder är tillräckliga för att öka säkerheten i fastigheten samt att nyttan av låsta innerdörrar inte är försvarbar i förhållande till kostnaden och risken för olägenheter.

PORTTELEFON OCH BLIPP

Vi påminner om att från och med den 15 december kommer portkoden att tas ur bruk, och enbart porttelefon är igång. Kort information om vad som gäller: 

  • Porttelefonen är redan igång, kontrollera gärna att denna fungerar INNAN den 15 december. Dörren öppnas genom att trycka 5 på din telefon
  • Om du vill göra ändringar på informationen som är listad görs detta via vår hemsida (gör ändringar här). Om du får problem, kontakta Lisette på

På vår hemsida hittar du information om hur du anmäler borttappad blipp, Information om Porttelefon & Blippsystem

RADIATORER OCH VÄRMEKOSTNAD

Nu när kylan är här och värmekostnaderna rusat i höjden, är det mycket viktigt att vi alla luftar våra element för att få maximal effekt och värme i vårt hus; särskilt nu med anledning av att vi i år gjort servicearbeten i värmesystemet för hela huset. Om ni upplever att det är svårt att komma åt att lufta eller om ni har något annat bekymmer med detta, ber vi er att kontakta styrelsen så att vi kan kontrollera om det är något fel på elementet.

Det är också viktigt att täta med nya fönsterlister om ni upplever kallras från fönster/balkongdörrar för att hålla nere värmekostnaden.

FÖRRÅD

Styrelsen har gjort en förrådsinventering men saknar fortfarande uppgifter om vissa förråd. Alla uppmanas åter att kontrollera att ni märkt samtliga förråd med ert namn och ert lägenhetsnr enligt era kontrakt (nr 1 - 40). Dessa nummer framgår av lappen ni fick i samband med utdelning av blippar. OBS! Använd inte skatteverkets nr eftersom de använder samma nummer i alla tre trappuppgångarna.

Förråd med nr 35,36,38,57,68.69 samt ett onumrerat nytt förråd direkt efter tvättstugan till vänster är fortfarande omärkta. Om dessa förråd är omärkta den 1 jan 2023, kommer styrelsen att bryta hänglåsen till dem för kontroll av om de är tomma.

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR

Styrelsen tackar för gott samarbete under 2022!

Utdelning av blippar

Nu börjar arbetet med blippar äntligen bli klart och den 28/11 kommer vi att dela ut blipparna till alla boende. Nedan har vi summerat bra information att ha med sig

  • Måndagen 28/11 kl 18-21: Lisette / Marianne / Birgitta kommer att dela ut blippar till alla boende i de tre trappuppgångarna. Det är viktigt att ni är hemma då ni behöver se över informationen ni lämnat och signera mottagandet. Om ni inte är hemma under denna tid, vänligen kontakta Lisette på eller 0761-347 539 för att bestämma en ny tid. Som tidigare meddelats ingår 4 blippar per hushåll, ytterligare blippar beställs via Låssnabben. Mer infomration om detta kommer upp på hemsidan innan den 28/11. 
  • Torsdagen 15/12: Koden till porten kommer att stängas ner och besökare kan enbart öppna via porttelefonen. Porttelefonen kommer att kunna användas under samma tider som vi tidigare kunnat använda portkoden. Nyckel och blipp kommer däremot alltid att kunna användas för att öppna ytterporten och cykelförrådsdörren.
  • Vid vissa undantagsfall kommer det att finnas tillgång till portkod (hemtjänst bland annat). Detta tas upp med styrelsen som godkänner och lämnar ut denna.
  • Borttappad blipp måste anmälas för att avaktiveras, och ny blipp beställs via Låssnabben. Mer information om detta kommer upp på hemsidan innan den 28/11.

Vi kommer i början av nästa år även att gå över till digital bokning av tvättstugan men återkommer med mer information om detta när det blir aktuellt. Under tiden sköts bokningen nere i tvättstugan som vanligt.

Cyklar på innergården

Vi vill än en gång påminna om att cyklar, pulkor mm ej ska förvaras på innergården. Cyklar förvaras i cykelförrådet och övrigt förvaras på egna balkonger eller förråd. Efter vår senaste städning har vi sett att att flera cyklar fortfarande parkeras på gården. Vi i styrelsen kommer under den kommande månaden att plocka ner det vi ser och städa upp på gården för allas trivsel. Vi förväntar oss att alla boenden ska ta ansvar för sina tillhörigheter och inte lämna dem på gården. Det är vi tillsammans som värnar om gården och vår byggnad.

Stigande elkostnader – hur kan vi hjälpas åt att sänka kostnade för oss alla

Elpriset har den senaste tiden gått upp markant och det är därför viktigt att vi alla hjälps åt att hålla kostnaden nere. Vi kan se över detta genom att bland annat:

  • endast vädra kortare stunder för att inte släppa ut värme
  • hålla alla ytterdörrar stängda så att det inte blir för kallt i trapphusen,
  • enligt 11 § i föreningens stadgar ansvara för tätning av fönster i varje lägenhet

Hej grannar,

Cykel- och barnvagnsförrådet är nu överfullt och vi ser att det finns många oanvända cyklar samt annat i detta förråd. Under vecka 35, (29 aug - 4 sept) kommer föreningen att genomföra en rensning för att göra förrådet mer tillgängligt för cyklar och vagnar som används.Alla cyklar (och pulkor/snowracers mm) kommer att märkas upp innan den 16 aug med en synlig märklapp på styret eller annan lämplig plats. Pulkor som legat utanför förrådet (under balkongen) har även flyttats in.

Du som medlem behöver aktivt gå ner och ta bort märkningen innan 29 augusti. Cyklar som används aktivt skall stå i cykelförrådet, andra cyklar bör förvaras i lägenhetens källarförråd. Pulkor/snowracers skall förvaras i egen balkong/källarförrd, ej i cykel-barnvagnsförrådet, under balkongen utanför förrådet eller i trapphus.

Omhändertagna cyklar kommer att förvaras i 6 månader. Därefter fotograferas de och anmäls till polisen som hittegods. Detsamma gäller pulkor/snowracers/kickbikes mm.

Om du av någon anledning inte har möjlighet att se över cykelförrådet innan den 29 augusti, kommer cyklar mm finnas tillgängliga under 6 månader från den 4 sept. Kontakta Lisette Lillo Fagerstedt på 0761-347539 om du vill se över det som är kvarglömt under denna period.

Med vänliga hälsningar

Styrelsen

Grannsamverkan! 

Grannsamverkan är ett samarbete mellan de boende och polisen. Syftet med Grannsamverkan är att göra bostadsområden mindre attraktiva för brottslig verksamhet. Detta görs genom ökad uppmärksamhet bland boende samt med en kunskap om vilka åtgärder man kan vidta för att minska risken för att bli utsatt för inbrott. Det viktigaste i det brottsförebyggande arbetet är att boende i föreningen ökar sin uppmärksamhet på vad som händer i fastigheten och närområdet - och agerar vid olika situationer. 

Nedan följer några riktlinjer för att vi, tillsammans, ska bli bättre på att agera brottsförebyggande:

  • Hälsa på alla personer du träffar i fastigheten. Gör det till en vana att alltid fråga, vänligt, vem personen ska besöka.
  • När du reser bort - informera grannarna.
  • Se till att alla dörrar är ordentligt stängda - porten, cykelrum, källardörrar etc
  • Informera hantverkare om föreningens regler kring t ex porten. Fråga hantverkare du möter hos vem de renoverar.
  • Tveka inte att agera om du blir misstänksam - Ring 11414 för att tipsa polisen. Vid pågående brott ring 112 - ingrip inte själv!

Du hittar mer information som vi även uppdaterar kontinuerligt här.